Opelesek figyelmébe 2004-10-26
aktuális téma

Én mint kezdő, nem nagyon vagyok tisztába ezekkel a motortípus rövidítésekkel, de ahogy kérdezgettem másokat, ők sem tudták, vagy mindenki mást mondott... Most akkor hogy is van ez? [I:csodalkozik] Szóval arra lennék kíváncsi hogy mik is ezek a rövidítések és mit jelentenek. [I:nevet]
Több megjelenítése
Kevesebb megjelenítése
Ha esetleg kell valakinek gyári Opel ATS 14 colos alufelni akkor nézzen be az oldalamra. A piros colton van rajta a fekete felni.
Sziasztok.
G Astra eladó optikai tuning cuccok:
Autócsere miatt eladó Alessio F1-es 15-ös polírozott 5 ágú alufelni és rászerelt Goodyear 195x60x15-ös nyárigumi. Megkímélten jó állapotban. /4 lyukas verzió/ A lopásgátlós csavarokat ajándékba odaadom! Egyébként 4-5 ezer ft.
K&N betét sportlégszűrő a gyári helyre való 9900 ft
Gyárilag sötétített N-Joy hátsó lámpa 5 ajtósra 25.000 ft/párban
Kamei hűtőrács eredeti csomagolásban 22.000 ft /a rácsos műanyagbevonatos verzió/
Gyári fabetétes középkonzol a hozzá való sebváltókarral ami szintén fabetétes /kompletten a kar bőrszoknyával stb/ 5000ft/6500 ft
A leggyorsabb viszi :-)
Kérésre küldök képet: [email protected]
Tatabánya
G Astra eladó optikai tuning cuccok:
Autócsere miatt eladó Alessio F1-es 15-ös polírozott 5 ágú alufelni és rászerelt Goodyear 195x60x15-ös nyárigumi. Megkímélten jó állapotban. /4 lyukas verzió/ A lopásgátlós csavarokat ajándékba odaadom! Egyébként 4-5 ezer ft.
K&N betét sportlégszűrő a gyári helyre való 9900 ft
Gyárilag sötétített N-Joy hátsó lámpa 5 ajtósra 25.000 ft/párban
Kamei hűtőrács eredeti csomagolásban 22.000 ft /a rácsos műanyagbevonatos verzió/
Gyári fabetétes középkonzol a hozzá való sebváltókarral ami szintén fabetétes /kompletten a kar bőrszoknyával stb/ 5000ft/6500 ft
A leggyorsabb viszi :-)
Kérésre küldök képet: [email protected]
Tatabánya
2003as is van asszem...

azé szerintem gáz tisztelt stylinger adminátorok hogy 2004-es fórum....




Itt egy jó hozzászólás Jonny-tól a vezess.hu fórumból:
Na akkor a gyengébbek kedvéért (akik lusták voltak megnézni az A5.hu oldalon) idemásolom:
Common Rail - közös nyomócső
Közös nyomócső az üzemanyagnyomás egyenletességét hivatott biztosítani. A befecskendező szelep 1350 bar nyomáson juttatja be az üzemanyagot a hengerbe.
CDI Mercedes-Benz
CRDi Hyundai
D4-D Toyota
dci Renault
DTI Opel
DI-D Mitsubishi
DIDT Mazda
HDI PSA konszern
JTD FIAT konszern
TDCi Ford
PD-TDI (Pumpe Düse - Turbo Disel Intercooler):
Adagolófúvókás, turbófeltöltővel és töltőlevegő visszahűtővel ellátott dízelmotor. A Common-Rail befecskendező rendszerekhez képest ennek a rendszernek nincsenek üzemanyag-gyűjtőcsövei, ugyanis az adagoló (németül: Pumpe) és a porlasztó (németül: Düse) egy egységet képez (Pumpe-Düse: PD). Innen származik a PD-TDI elnevezés is. Ennek előnye, hogy a Common-Rail rendszer 1350 bar befecskendező nyomásához képest a PD-TDI 2050 bar befecskendezési nyomásra képes. Volkswagen konszern
SDI (Swirl chamber Diesel Injection):
Közvetlen befecskendezéses, szívó dízelmotor. Volkswagen konszern
Benzinmotorok
DOHC (Double OverHead Camshaft) Dupla felülfekvő vezérműtengely.
FSI (Fuel Stratified Injection):
Közvetlen benzinbefecskendezés. A befecskendezéskor a közös nyomócsöves dízelmotoroknál alkalmazott módszert alkalmazzák, vagyis a hengerekbe egy nyomástároló csőből jut az üzemanyag. A csőben a dízelmotorokkal szemben sokkal alacsonyabb a nyomás, 100 bar körüli (a dízeleknél ez 2050 bar is lehet). Alacsonyabb fogyasztást lehet elérni vele, és alsó fordulattartományban és kis terhelésnél, valamint nyomatékosabb a motor. Volkswagen konszern
GDI (Gasoline Direct Injection):
Közvetlen üzemanyag befecskendezési rendszer. Alapelve ugyanaz, mint a feljebb bemutatott FSI rendszernek. Mitsubishi autókban nevezik így, ez a cég jelentkezett először személyautóban ezzel a technológiával.
i-VTEC (Intelligent - Variable valve Timing and lifting Electronic Control system):
Bütyökváltással módosított szelep-kiemelés és elektronikus szelepnyitási-idő változtatás. Honda
JTS (Jet Thrust Stochiometric):
Közvetlen benzin befecskendezési rendszer. FIAT konszern
OHC (Over Head Camshaft) Felülfekvő vezérműtengely és OHV (Over Head Valve) Felülszelepelt, oldalvezérelt motorkonstrukció
TS (Twin Spark):
Hengerenkénti dupla gyújtógyertya, ami kiegészül még változó szelepvezérléssel is. Tökéletesebb égést biztosít. Alfa Romeo, FIAT konszern
VVT (Variable Valve Timing):
Változó szelepvezérlés. A motort vezérlő számítógép a fordulatszámából állapítja meg, hogy mennyi ideig kell nyitva tartani a szelepeket. Suzuki
VVT-i (Variable Valve Timing - Intelligent):
Intelligensen változó szelepvezérlés. VVT vezérlés tovább fejlesztett változata. Már nem csak a fordulatszámot figyeli a számítógép, hanem a gyorsítás mértékét is, és ezen értékek figyelembe vételével határozza meg a szelepnyitási, és zárási időt. Toyota
VVTL-i (Variable Valve Timing and Lifting - intelligent):
Változó szelep kiemelés, és változó szelepnyitási idő. Először a Honda alkalmazta, de a Toyota motorknál hívják így.
Na akkor a gyengébbek kedvéért (akik lusták voltak megnézni az A5.hu oldalon) idemásolom:
Common Rail - közös nyomócső
Közös nyomócső az üzemanyagnyomás egyenletességét hivatott biztosítani. A befecskendező szelep 1350 bar nyomáson juttatja be az üzemanyagot a hengerbe.
CDI Mercedes-Benz
CRDi Hyundai
D4-D Toyota
dci Renault
DTI Opel
DI-D Mitsubishi
DIDT Mazda
HDI PSA konszern
JTD FIAT konszern
TDCi Ford
PD-TDI (Pumpe Düse - Turbo Disel Intercooler):
Adagolófúvókás, turbófeltöltővel és töltőlevegő visszahűtővel ellátott dízelmotor. A Common-Rail befecskendező rendszerekhez képest ennek a rendszernek nincsenek üzemanyag-gyűjtőcsövei, ugyanis az adagoló (németül: Pumpe) és a porlasztó (németül: Düse) egy egységet képez (Pumpe-Düse: PD). Innen származik a PD-TDI elnevezés is. Ennek előnye, hogy a Common-Rail rendszer 1350 bar befecskendező nyomásához képest a PD-TDI 2050 bar befecskendezési nyomásra képes. Volkswagen konszern
SDI (Swirl chamber Diesel Injection):
Közvetlen befecskendezéses, szívó dízelmotor. Volkswagen konszern
Benzinmotorok
DOHC (Double OverHead Camshaft) Dupla felülfekvő vezérműtengely.
FSI (Fuel Stratified Injection):
Közvetlen benzinbefecskendezés. A befecskendezéskor a közös nyomócsöves dízelmotoroknál alkalmazott módszert alkalmazzák, vagyis a hengerekbe egy nyomástároló csőből jut az üzemanyag. A csőben a dízelmotorokkal szemben sokkal alacsonyabb a nyomás, 100 bar körüli (a dízeleknél ez 2050 bar is lehet). Alacsonyabb fogyasztást lehet elérni vele, és alsó fordulattartományban és kis terhelésnél, valamint nyomatékosabb a motor. Volkswagen konszern
GDI (Gasoline Direct Injection):
Közvetlen üzemanyag befecskendezési rendszer. Alapelve ugyanaz, mint a feljebb bemutatott FSI rendszernek. Mitsubishi autókban nevezik így, ez a cég jelentkezett először személyautóban ezzel a technológiával.
i-VTEC (Intelligent - Variable valve Timing and lifting Electronic Control system):
Bütyökváltással módosított szelep-kiemelés és elektronikus szelepnyitási-idő változtatás. Honda
JTS (Jet Thrust Stochiometric):
Közvetlen benzin befecskendezési rendszer. FIAT konszern
OHC (Over Head Camshaft) Felülfekvő vezérműtengely és OHV (Over Head Valve) Felülszelepelt, oldalvezérelt motorkonstrukció
TS (Twin Spark):
Hengerenkénti dupla gyújtógyertya, ami kiegészül még változó szelepvezérléssel is. Tökéletesebb égést biztosít. Alfa Romeo, FIAT konszern
VVT (Variable Valve Timing):
Változó szelepvezérlés. A motort vezérlő számítógép a fordulatszámából állapítja meg, hogy mennyi ideig kell nyitva tartani a szelepeket. Suzuki
VVT-i (Variable Valve Timing - Intelligent):
Intelligensen változó szelepvezérlés. VVT vezérlés tovább fejlesztett változata. Már nem csak a fordulatszámot figyeli a számítógép, hanem a gyorsítás mértékét is, és ezen értékek figyelembe vételével határozza meg a szelepnyitási, és zárási időt. Toyota
VVTL-i (Variable Valve Timing and Lifting - intelligent):
Változó szelep kiemelés, és változó szelepnyitási idő. Először a Honda alkalmazta, de a Toyota motorknál hívják így.
Végre megvan a TDCi rövidítés jelentése: turbodiesel common rail injection. Elég érdekesen jön ki, de nagy valószínűség szerint igaz (A Ford honlapjáról való) 

A Ford Duratorq TDCi-motorja
I az inkább Injection, semmint Intercooler. Pl. a PSA 2.0 HDI, van 90 ill 110 lőerős, 110-esben van, a 90-esben nincs intercooler, mégis mind a kettő HDI.
Tudtommal a TDI az Turbo Direct Injection, a PD TDI az Pumpe Düse TDI,
HDI High-pressure Direct Injection.
Van a CRD amit a Chrysler használ, ezek a motorok tulajdonképpen a Merci CDI mocijai más névvel, szerényebb teljesítménnyel.
A legtöbb moci a common-rail technológiát használja, csak a VW jár külön utankon, ők másképp oldották meg, de egy két moci náluk is common-rail.
HDI High-pressure Direct Injection.
Van a CRD amit a Chrysler használ, ezek a motorok tulajdonképpen a Merci CDI mocijai más névvel, szerényebb teljesítménnyel.
A legtöbb moci a common-rail technológiát használja, csak a VW jár külön utankon, ők másképp oldották meg, de egy két moci náluk is common-rail.
Most nézem csak. hogy milyen szépen fogalmaztam
Na mindegy



Utánanézek a rövidítések jelentéséhez is. Az előbb leírtak megtalálhatóak a vezess.hu-ról származnak 

Turbófeltöltő
A kipufogógázok energiáját hasznosító feltöltő, amely egy közös tengelyre szerelt turbinakerékből és egy kompresszorkerékből áll. A kipufogógázok a turbinakereket forgatják, amely a kompresszorkereket hajtja. A kompresszor levegőt szív be, és túlnyomáson juttatja azt a hengerekbe, miáltal több üzemanyag égethető el. Sok esetben úgy javítják tovább a motor töltési fokát, hogy a kompresszor után úgynevezett töltőlevegő-hűtőt (intercoolert) iktatnak be, amelyben áthaladva a levegő lehűl, vagyis nagyobb lesz a sűrűsége. Kisebb fordulatszámon előfordulhat, hogy a turbó nem szállít elegendő levegőt: ennek ellensúlyozására alkalmazzák a változó geometriájú turbófeltöltőt. Ennél leggyakrabban a kompresszor kiáramlási keresztmetszetét változtatják, egy állítható lapátsor mozgatásával, miáltal a szállított levegő sebessége megnő, így javul a motor reakciókészsége kis fordulatszámon.
A kipufogógázok energiáját hasznosító feltöltő, amely egy közös tengelyre szerelt turbinakerékből és egy kompresszorkerékből áll. A kipufogógázok a turbinakereket forgatják, amely a kompresszorkereket hajtja. A kompresszor levegőt szív be, és túlnyomáson juttatja azt a hengerekbe, miáltal több üzemanyag égethető el. Sok esetben úgy javítják tovább a motor töltési fokát, hogy a kompresszor után úgynevezett töltőlevegő-hűtőt (intercoolert) iktatnak be, amelyben áthaladva a levegő lehűl, vagyis nagyobb lesz a sűrűsége. Kisebb fordulatszámon előfordulhat, hogy a turbó nem szállít elegendő levegőt: ennek ellensúlyozására alkalmazzák a változó geometriájú turbófeltöltőt. Ennél leggyakrabban a kompresszor kiáramlási keresztmetszetét változtatják, egy állítható lapátsor mozgatásával, miáltal a szállított levegő sebessége megnő, így javul a motor reakciókészsége kis fordulatszámon.
Részecskeszűrő (FAP)
A dízelmotorok kipufogógázaiban található részecskék ("korom") kiszűrésére használt szerkezet, amit jelenleg a PSA-konszern alkalmaz. A szűrőtest szilíciumkarbonát alapú porózus anyagból készül, amelyet az előkatalizátor után építenek be a szűrőházba. A rendszer fontos eleme az a tartály és adagoló, amely a tankban található, és minden egyes tankoláskor megfelelő mennyiségű adalékanyagot juttat a gázolajba. Utóbbinak az a feladata, hogy 450 fokra csökkentse a részecskék égési hőmérsékletét. A telített szűrő regenerálása a benne lerakódott részecskék leégetésével történik, amire a telítettségétől függően négy-ötszáz kilométerenként kerül sor. A folyamatot a motor vezérlőegysége irányítja, és fontos szerepet kap a közös nyomócsöves befecskendezés is. A leégetéshez meg kell növelni a kipufogógáz hőmérsékletét: a hengerbe történő utólagos befecskendezés során 200-250 fokkal nő a hőmérséklet, az előkatalizátoron áthaladva a maradék üzemanyag is elég, további 100 fokkal felhevítve a gázokat.
A dízelmotorok kipufogógázaiban található részecskék ("korom") kiszűrésére használt szerkezet, amit jelenleg a PSA-konszern alkalmaz. A szűrőtest szilíciumkarbonát alapú porózus anyagból készül, amelyet az előkatalizátor után építenek be a szűrőházba. A rendszer fontos eleme az a tartály és adagoló, amely a tankban található, és minden egyes tankoláskor megfelelő mennyiségű adalékanyagot juttat a gázolajba. Utóbbinak az a feladata, hogy 450 fokra csökkentse a részecskék égési hőmérsékletét. A telített szűrő regenerálása a benne lerakódott részecskék leégetésével történik, amire a telítettségétől függően négy-ötszáz kilométerenként kerül sor. A folyamatot a motor vezérlőegysége irányítja, és fontos szerepet kap a közös nyomócsöves befecskendezés is. A leégetéshez meg kell növelni a kipufogógáz hőmérsékletét: a hengerbe történő utólagos befecskendezés során 200-250 fokkal nő a hőmérséklet, az előkatalizátoron áthaladva a maradék üzemanyag is elég, további 100 fokkal felhevítve a gázokat.
Közvetett befecskendezésű (osztott égésterű) dízelmotor
A dízelmotorok levegőt szívnak be, majd azt összesűrítik. Az így felhevült levegőbe porlasztják az üzemanyagot, amely meggyullad és elég. Az osztott égésterű dízelmotoroknál kialakítanak egy elő- vagy örvénykamrát, ahol a sűrítés ütemében a levegő erőteljes áramlásba jön, és ebbe fecskendezik a gázolajat. Így a cseppek gyorsabban párolognak el és egyenletesebb keverék képződik, az égés tökéletesebb lesz. Mivel az égési folyamat lágyabb, elnyújtottabb és kisebb befecskendezési nyomás is elegendő, sokáig egyeduralkodó volt a személyautó dízelmotoroknál. Hátrányuk, hogy nagyok az örvénylési veszteségek, a közvetett befecskendezésű dízelmotorok hatásfoka ezért rosszabb, mint a közvetlen befecskendezésűeké.
A dízelmotorok levegőt szívnak be, majd azt összesűrítik. Az így felhevült levegőbe porlasztják az üzemanyagot, amely meggyullad és elég. Az osztott égésterű dízelmotoroknál kialakítanak egy elő- vagy örvénykamrát, ahol a sűrítés ütemében a levegő erőteljes áramlásba jön, és ebbe fecskendezik a gázolajat. Így a cseppek gyorsabban párolognak el és egyenletesebb keverék képződik, az égés tökéletesebb lesz. Mivel az égési folyamat lágyabb, elnyújtottabb és kisebb befecskendezési nyomás is elegendő, sokáig egyeduralkodó volt a személyautó dízelmotoroknál. Hátrányuk, hogy nagyok az örvénylési veszteségek, a közvetett befecskendezésű dízelmotorok hatásfoka ezért rosszabb, mint a közvetlen befecskendezésűeké.
Ha Te is hozzá szeretnél szólni, jelentkezz be!
...jah, és nem Dízel Traktor..