A súly csökkentés, mint tuning

Témakör: Tuning
aktuális téma
A súly csökkentés, mint tuning

Ezt a forumot azért hoztam létre, mert biztos vagyok benne, hogy rajtam kívül mást is érdekel, de nagyon keveset tudok róla. A tanácsokat főleg Yasectől várom, de természetesen mindenki mástól is aki tud ehhez a témához hozzátenni.

Több megjelenítése
Kevesebb megjelenítése
12 13 14 15 16 17 18
Yasec
#38
2004. március 31. 15:39
Szia Falco!
Köszi!
A te gépedben mindig az a megdöbbentő, hogy az ember elképzel melléje egy Golf4 TDI-t, és akkor még elképzeli azt, hogy a Sy könnyebb nála!
Hiába másfél tonna körüli, az annak a gépnek már baromi jó!
Na meg ha könnyebb lesz a gép, a hajtásláncnak is jobban kell bírnia, ami ismervén a lehetőségeket, nem éppen hátrány!
Sokan ezt nem értik, de szerintem te is úgy vagy már ezzel, hogy ott a Sy, aztán hiába hoznának oda bármit, neked úgyis az kell, és a speciális igényeinkhez már úgysem gyártanak le autót, úgyhogy az autó szalont mi már felejthetjük.
A Lotus is már 880kg újonnan. Hiába van benne a Toyota moci, nekem már nem kéne, mert ott van (Vagy hát ha végzek, lesz) 200kg különbség. A 190LE-t én is meg tudom majd csinálni, az legalább egy számomra ideálisabb nyomatékgörbével. Nekem már nem kell komfortos autó játék céljára. Arra ott az öreg Scorpio kombi!
Yasec
#37
2004. március 31. 15:32
Hali!
Az ár/érték arány akkor fontos, ha x pénzért a lehető leghatékonyabb változást szeretnél elérni.
Vagyis mindenképp érdemes azzal kezdeni, ami a legkönnyebb préda. Aztán egy idő után, ha kellően szereted még az autóat, és még mindig abban gondolkodsz, akkor egyre keményebb feladatod lesz, mert a súly már nem úgy ugrik le róla, mint korábban.
Mindenképp egy nagyfokú elszántság kell hozzá, anélkül nem megy!
Persze, én sem írtam azt, hogy a súllyal mindent meg lehet oldani, ez pont úgy van, ahogy Falco kolléga írta: az egészet kell nézni!
Minden megoldásnál nézni kell a másik érdeket is, és a legkisebb kompromisszum irányában kell lépni.
Ha már motortuning, akkor úgy, hogy lehetőleg még a súly is csökkenjen, de semmiképp se legyen pl. az, hogy valaki egy kisebb airboxot rakjon fel a kelleténél pusztán azért, mert az könnyebb. Mondjuk viszont ha válsztás előtt áll, és van egy alu meg egy karbon airbox, és a karbon lényegesen könnyebb, nem ordítóan drágább, akkor már érdemes elgondolkozni a dolgon.

A saját súlyomat hagyhatom, 188cm mellett 73-74kg szerintem már okés lesz!
Falco
#36
2004. március 31. 15:18
Ja meg vmi. Egy tampont (hehe) lehet, hogy milyen eljarassal keszult a felni. Nagy vonalakban nezve a kovacsolt felnire kell hajtani, de Yasec mester majd biztos megmondja a frankot...
Falco
#35
2004. március 31. 15:12
Gyarton belul is valtozik. Nekem van vhol egy egy listam nehany szaz felni suly adataval, de nem igazan emesztheto formatumban. Ha kerdezel konkretat megprobalom megnezni...
S_Bernie
#34
2004. március 31. 14:25
Arról tudsz mondani valamit, hogy mely alufelni márkák gyártanak könnyű kerekeket? Mert azt még sehol sem láttam, hogy mondjuk adott méretben az Alessio, Az OZ, Azev, AEZ, Enkei stb. könnyebb-e.
S_Bernie
#33
2004. március 31. 14:23
Yasec, neked annyiból könnyű, hogy ha jól tudom egy csővázas autód van, és azon akár minden karosszériaelemet ki lehet cserélni (vagy akár el is lehet hagyni), mert a torziós merevséget nem változtatja meg. A hagoymányos önhordó karosszériáról csak az első sárvédőket, az ajtókat és a motorházfedelet cseréltethetjük ki könnyebbre (meg persze a tükröket, üléseket stb.).

Annyiból meg nehéz neked, hogy már gyárilag is sok súlyt spóroltak Lotusék, úgyhogy nehéz túl- illetve alul licitálni őket.
BGY
#32
2004. március 31. 13:18
szóval ha lehet ilyenekről infót kapni annak nagyon örülnék akár általánosan, akár tipus specifikusan.
BGY
#31
2004. március 31. 13:15
Csáá Yasec!
Ezek amit leírtál hogyan szerezhatők be? Pl: carbon elemek, vagy az üveg helyett polikarbonát? Illetve, hogy a carbom elemek kiváltahók-e üvegszállassal? Van-e valaki aki ilyen könnyitett alkatrészek forgalmazásával foglalkozik?
Falco
#30
2004. március 31. 13:10
Na en is beszolok. En mar tul vagyok a -100kg-on, csak hat ugye 1623kg-os szaraz sulyrol indultam. Most mar koltsegben osszemerheto a dolog a teljesitmeny novelessel. Tekintva azonban, hogy hosszabb tavon egy "max effort build" a cel, ezert elobb utobb mindkettot meg kell lepni. Egyenlore mindkettotol messze vagyok. Mondjuk en straight line performanciara optimalizalok, igy talan egy kicsit konnyebb dolgom van.

Amit egyebkent Yasec koma irt, azt mindenki nyomtassa ki, keretezze be es rakja ki a garazs falara!
monsters
#29
2004. március 31. 12:23
ez szép, de az ár/érték arányt is megvizsgáltad? Úgy értem hogy az a -100kg hoz, ennyi meg ennyi teljesítmény javulást X lóvéért, de mennyibe kerül pl a motor teljesítményének azonos szintre hozása? Lehet a mínusz 100kg drágább mintha hagynád a gyári tömeget(vagy csak az olcsó megoldásokból -50 kg) és plussz jópár ló. Igaz írtad hogy az erősebb moci, erősebb féket kíván, ergó nehezebb, stb...

De azért a saját súlyodból remélem nem áldozol fel....
Yasec
#28
2004. március 31. 11:14
A Suzu tényleg elég könnyű, ezért is idegesítenek annyi autóst, akik sokkal drágább, erősebb gépekkel sokszor nem tudnak olyan könnyen ellépni a suzu elöl!
Általában amivel a leggyakrabban elrontják az autókat, az az alufelni.
Az egy dolg, hogy nem oda való, de +súly, +gördülési ellenállás.
Persze, kanyarstabilitásban lehet javítani, de az sem kívánatos, hohy egy /35-ös gummával olyan keskenyre vegye az ember a biztonsági tartományt, hogy már ne sikerüljön érzékelni az autó jelzéseit, hogy éppen ki akar törni egy keményebb kanyarban.
Emiatt is elég veszélyesek a túl peres gummák, na meg ha elnáézzük a fos utakat, hát a szívem szakad meg sokszor...
Yasec
#27
2004. március 31. 11:09
Hali!
Na, a Lotti gyárilag 774kg, a cél: -100kg.
Ez ennek a gépnek az esetében meglehetősen nehéz téma, már csak azért is, mert nagyjából ugyanilyennek kéne kinéznie, és többet tudnia.
Lesznek +súlyú dolgok is, mint az olajhűtő, nagyobb vízhűtő, torsen difi, meg egy másik szívósor.
Amiből lejön:
Alu tank:-5kg, spirálcellás akksi: -5kg, akksi előre helyezése:-2kg, karbon első szervízpanelek:-1,5kg, hátsó rendszámtáblatartó hóbelebanc kiváltása:-2kg,alsó borítások cseréje karbonra:-5.5kg, másik alufelni:-15kg (Jajám, nem is olyan könnyűek ezek, amik most rajta vannak...) alu/kerámia féktárcsa:-12kg (már megvannak!), alu hátsó féknyereg:-3.5kg, karbon visszapillantó tükrök:-1,5kg, karbon motorházfedél:-2kg (az nekem hátul van, fennt) ajtó komplett átdolgozása:-16kg (karbon anyagból, alu ablakemelő mechanika, polykarbonát üvegek), könnyített lendkerék:-3kg, generátor/önindító/lendkerék összevonása:-10kg, lehajtó féltengelyek tuningja:-2kg, vászontető tartóoszlop csere:-1,5kg,esetleg ülések cseréje karbonra:-10kg (egy karbon ülés, amit a Caterhamban használnak, az 2,8kg. Az enyém most 9,5kg.)
Na, ez most itt jó 95kg, meg egy halom lóvé.
Ahogy van rá keret, úgy valósulnak meg a dolgok. A komplett elsőrész, valamint a hátsórész karbonra való cserélését nem írtam, az még hozna -15kg-t, meg vinne súlyos százezreket, úgyhogy most hagyjuk.
Gumival igazán nem tudok mit csinálni. Kéne olyan, ami nem acélsodronyos, hanem kevláros, de olyat nem lehet kapni országútra. A többi gumma meg eléggé egyforma súlyilag, úgyhogy a jobb tapadású/merevebb oldalfalú számít!
Nem írtam még egy halom apróságot, amit költségkímélés miatt egyszerűen legyártottak acéllemezből. Azok átfésüléséből is összejön vagy 5kg.
Az állítható teló is könnyebb vagy 5kg-al, de annak azért még van más, igen jótékony hatása, hogy az elsőfékeimet a lehető leg hatékonyabban tudjam használni.(Súlyelosztás)
Szóval nem könnyű feladat, és az embernek úrrá kell lennie magán, hogy azt válassza, ami tényleg hoz valamit, ne azt, aminek jobb a reklámja, stb...
monsters
#26
2004. március 31. 10:56
az a gond, hogy amíg ez az egyetlen autója valakinek, addig nem igazán élheti ki rajta magát, addig meg a 10 kilós mélynyomó több örömöt okoz,mint a 10 kiló minuszból adódó bődületes gyorsulás javulás
S_Bernie
#25
2004. március 31. 10:14
A Suzukik gyárilag ki vannak könnyítve, alufólia rulez!
Sajnos nincs szívem kihajítani a kocsiból a drága bőrkárpitot, kalaptartót stb.
Mondjuk az optikai tuningos (stylingos) és hifis kollégák elgondolkodhatnak azon, hogy hány kilónyi plusz súlyt aggattak a kocsijukra. Szerintem bőven annyit, hogy egy sportszűrő/dob/gyertya nem képes ledolgozni a hátrányt. Viszont a mélynyomó menetiránynak háttal beépítve még akár segíthet is a gyorsulásban...
monsters
#24
2004. március 31. 09:55
ez érdekes téma,várom a konkrét példákat..pl a te autód esetében.
Yasec
#23
2004. március 31. 09:47
Na, akkor:
Az már igaz, hogy a nagyobb súly/teljesítény arány jobb, mint a kisebb, de emellett mindig az számít, hogy melyik gép teljesíti azt kisebb súly mellett! Mert ugyanazon súly/teljesítmény arány mellett mindig a könnyebb a nyerő!
Azt a nagyobb súlyt a tér minden irányában gyorsítani/lassítani kell, ami az egész szerkezet erősítését vonja maga után.
A nagy mester, Colin Chapman mondta anno:
"Egy erős autó gyors az egyenesben, egy könnyű mindenhol gyors!"
(Colin alapította a Lotust anno.)
Ha az ember elszalad a súllyal, akkor az már gerjeszti önmagát!
Példa: Nehezebb lett az autó, emiatt erősebb fékek kellenek rá, az megint csak nehezebb, ahhoz nehezebb felfüggesztés kell, stb...

Kezdésnek talán az a legfontosabb, hogy osztályozni kell a súlyokat az autón.
Van a legjelentéktelenebb súly, amit csak cipelünk. Aztán van olyan, amit forgatunk. Ezen belül is van olyan, ami nagyobb fordulaton forog, de nem is a fordulat a lényeg, hanem a kerületi sebesség. Így hát a külső kerületen lévő súllyal kell mindig a legtöbbet foglalkozni! A legtöbb motorban alternáló alkatrészek is vannak, amik elég nagy fordulaton teszik azt. (Pl. dugattyú, szelepek, hajtókar)
Aztán van még a rugózatlan tömeg (kerekek, féktárcsák, nyergek, agyak meg a felfüggesztés súlyának a fele). Ha valamiféle normális menetteljesítményt szeretnénk a gépből kicsikarni, akkor törekedni kell a rugózatlan tömeg csökkentésére. Ha az kicsi, akkor a kerék sokkal jobban követi az utat, nem kell a telónak a nehéz kerékkel bajlódnia. Itt is leginkább egy arány a fontos: a rugózott/rugózatlan tömegek aránya.
Sajna manapság az alufelniknek pont egy design feladat jutott, és ez már annyira megy, hogy a legtöbb felninek már a súlyát sem találni. Pedig az duplán is számítana, mert rugózatlan tömeg is, meg forgatott is. (Valamint a tömegének egy jó része elég nagy kerületen van)

Na, ezek ismeretében kell nekiállni a tuningnak!
A hatékonyság is ennek a függvénye.
Az autó merevítő struktúrájának a kimetélése szerintem nem a jó út!
Ha valaki tényleg könnyű autót akar, akkor érdemesebb a régiek között válogatni, azok már gyárilag könnyebbek. A mai autók java már tele van olyan extrákkal, amire lehet, hogy nincs is szükség, de a piac így kívánta, így hát benne van.
Én spec. szisztematikusan könnyű autót kerestem. Okés, mondjuk tetszett is, de nem nagyon érdekelt volna, ha egy ilyen gép éppen Skoda, vagy bánomisén mi!
Nagyon nehéz olyan autót találni manapság, ami nincsen tele felesleges elektronikával, mindenféle "segítő" berendezésekkel, stb...

A súlytuning minden autóra speciális. Van néhány alapelmélet, de nem lehet túlzottan általánosítani.
Azt a néhány "klasszikus" példát meg megpróbálom összeszedni!

Üdv.: Yasec
Yasec
#22
2004. március 31. 09:12
Szerintem nem jövök, mostanság kicsit sokat kell melóznom.
Elvileg május/június környékére már rendeződik a téma, aztán akkor már jobban leszek!
Tervbe van véve egy mobil mérőrendszer, amit esetleg ilyen rendezvényekre magammal tudnék cipelni, aztán mindenki megtudhatná, hogy mi az igazság!
Azért a súlymérést még pontosabban lehet kivitelezni, mint a teljesítménymérést.
Sajna ezek a mérőcuccosok sem occsóak, de nekem meg egyre jobban kellene, úgyhogy valahogy majd meglépem.
Quad
#21
2004. március 30. 23:47
Kalocsára jössz Yasec?
Yasec
#20
2004. március 30. 23:38
Körvonalaiban igaz, na de azért nem ilyen egyszerű!
Yasec
#19
2004. március 30. 23:14
Na, most viszont LOW BATTERY, megyek aludni.
Holnapra összeszedem a gondolataimat, megígérem, nem leszek rövid!
Ez a fórum átmenetileg lezárásra került!
12 13 14 15 16 17 18
Összesen 358 találat 18 oldalon