Egy év, és életbe léphet a KRESZ 2.0
* Index - [email protected]
| 2008. 04. 09., 08:39 | Frissítve: 2 napja
Rohanó világunk és az egyre rosszabb közlekedésbiztonsági adatok miatt volt szükség a KRESZ teljes újraírására. Nedves úton kötelező lesz csökkenteni a sebességet, lámpátlan zebra előtt pedig lassítani kell az autósoknak. Az életbe lépés előtt társadalmi vitára, majd nyelvészek elé bocsátják az új szabálygyűjteményt.
h i r d e t é s
Elkészült az új KRESZ: a Nemzeti Közlekedési Hatóság tervezete a 33 éve hatályos és legalább hússzor módosított szabályozást a tervek szerint 2009 első felében váltaná fel, írja a szerdai Népszabadság [1].
Az 1975-ben bevezetett közlekedési szabályrendszer mostanra nagyon sok szempontból elavult. Jócskán nőtt a forgalomban lévő gépjárművek száma, és olyan új járművek jelentek meg (így a quad, vagy a 2,5 tonna összsúlyt meghaladó személyszállító járművek, így például a városi terepjárók [2], avagy SUV-ok), amelyekre nem, vagy csak nehezen alkalmazhatók a ma hatályos szabályok.
Horváth Zsolt Csaba, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnöke közlekedésbiztonsági megfontolásokkal is indokolta a javasolt változtatásokat. A balesetek harmadát ugyanis gyorshajtás okozza. Az esetek 96,32 százalékában az út-, a forgalmi és az időjárási viszonyokhoz nem igazodó sebesség miatt történik baleset. Az új KRESZ-ben a Nemzeti Közlekedési Hatóság ezért csökkentené az autósok mérlegelési lehetőségét a sebesség megválasztásakor.
A mai sebességhatárokat nem változtatják meg, de a keskeny utakon (ahol nincs két külön sáv felfestve, mert ahhoz nincs elég hely) például 90 helyett csak 70-nel lehetne hajtani. Esőben, vagy ha bármilyen oknál fogva vizes az útburkolat, autópályán 130 helyett csak 110-zel, autóúton 90, egyéb, nem lakott területen fekvő úton 70-nel szabadna hajtani.
A tervek szerint a jövőben lassítaniuk kell az autósoknak a közlekedési lámpával nem védett gyalogátkelőhelyek előtt. A zebrák előtt 20 méterrel az autók sebességét 30 kilométer per órára kell csökkenteni. A tervezet szerint a jövőben ismét az autóvezető lenne felelős azért, hogy utasai használják a biztonsági övüket.
Az új KRESZ tervezetét szakmai-társadalmi vitára bocsátják, majd a jogi csiszolgatás után ellenőriztetik nyelvészekkel is, mert mindenkinek értenie kell, hogy miről van szó benne. Az új KRESZ ezek után a legkorábban 2009 első félében léphet hatályba.
Én nem értem ezeket igazából nem idegesítem magam ezeken úgyis arra mennek minél több pénzt tudjanak behajtani, egyszerű 7köznapi ember úgysem tud beleszólni
még az tetszik hogy pl a quad miatt is kell uj rendelet nagy dolog, becsapnám A korlátlan - A1 kategoriába KW alapján, vagy lassu jármüként is használható lehetne közúton
húúhú, akkor külön rendelet kell pár szem por + esőcsepp kombinációra, külön a macskaköves útra, ami nem csak futomügyilkos hanem csuszik mint a kacsa feneke, a villamossinekről ne is beszéljünk
nah igen, ez elég relatív meg ugye a legjobb az az amikor a poros útra esik pár csepp eső... az jobban csúszik mint a full vizes de az még lehet nem mínősíthető nedvesnek
a baj azzal volt eléggé szubjektuv dolog hogy mi számit nedves utnak, meg ha szakaszosan pl fél kilométerenként van egy tocsa akkor mi lesz? inkább jo gumikat kéne ellenőrizni