Egy év, és életbe léphet a KRESZ 2.0
* Index - [email protected]
| 2008. 04. 09., 08:39 | Frissítve: 2 napja
Rohanó világunk és az egyre rosszabb közlekedésbiztonsági adatok miatt volt szükség a KRESZ teljes újraírására. Nedves úton kötelező lesz csökkenteni a sebességet, lámpátlan zebra előtt pedig lassítani kell az autósoknak. Az életbe lépés előtt társadalmi vitára, majd nyelvészek elé bocsátják az új szabálygyűjteményt.
h i r d e t é s
Elkészült az új KRESZ: a Nemzeti Közlekedési Hatóság tervezete a 33 éve hatályos és legalább hússzor módosított szabályozást a tervek szerint 2009 első felében váltaná fel, írja a szerdai Népszabadság [1].
Az 1975-ben bevezetett közlekedési szabályrendszer mostanra nagyon sok szempontból elavult. Jócskán nőtt a forgalomban lévő gépjárművek száma, és olyan új járművek jelentek meg (így a quad, vagy a 2,5 tonna összsúlyt meghaladó személyszállító járművek, így például a városi terepjárók [2], avagy SUV-ok), amelyekre nem, vagy csak nehezen alkalmazhatók a ma hatályos szabályok.
Horváth Zsolt Csaba, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnöke közlekedésbiztonsági megfontolásokkal is indokolta a javasolt változtatásokat. A balesetek harmadát ugyanis gyorshajtás okozza. Az esetek 96,32 százalékában az út-, a forgalmi és az időjárási viszonyokhoz nem igazodó sebesség miatt történik baleset. Az új KRESZ-ben a Nemzeti Közlekedési Hatóság ezért csökkentené az autósok mérlegelési lehetőségét a sebesség megválasztásakor.
A mai sebességhatárokat nem változtatják meg, de a keskeny utakon (ahol nincs két külön sáv felfestve, mert ahhoz nincs elég hely) például 90 helyett csak 70-nel lehetne hajtani. Esőben, vagy ha bármilyen oknál fogva vizes az útburkolat, autópályán 130 helyett csak 110-zel, autóúton 90, egyéb, nem lakott területen fekvő úton 70-nel szabadna hajtani.
A tervek szerint a jövőben lassítaniuk kell az autósoknak a közlekedési lámpával nem védett gyalogátkelőhelyek előtt. A zebrák előtt 20 méterrel az autók sebességét 30 kilométer per órára kell csökkenteni. A tervezet szerint a jövőben ismét az autóvezető lenne felelős azért, hogy utasai használják a biztonsági övüket.
Az új KRESZ tervezetét szakmai-társadalmi vitára bocsátják, majd a jogi csiszolgatás után ellenőriztetik nyelvészekkel is, mert mindenkinek értenie kell, hogy miről van szó benne. Az új KRESZ ezek után a legkorábban 2009 első félében léphet hatályba.
akkora baromság ez a kressz módosítás. Csak egyre jobban megbénítják a már amúgy is lehetetlen közlekedést. Gyalógátkelő előtt csak 30al lehet menni, mert??? 30al nem lehet elütni egy gyalogost? És ezért mindehova majd új táblákat és felfestéseket csinálnak majd? Remélem a tendert a táblák elkészítésére majd annak a rokona nyeri aki jóváhagyja ezt az új kresz tervezetet.... monnyonle.
így megfejelném ->
Aki járt már Miskolcon a Tiszain, az szerintem sejti, hogy hátul, ahol le hetet menni ( a buszok indulási helyénél) az aluljáróba, ott mekkora placc van. Nah 2 nő ült egy Skoda Fabiaban, és kb 3-szori tolatásra tudtak valahogy megfordulni, mikor az én kocsimnak a fordulóköre kisebb, mint az a hely, ahol végre kellett hajtaniuk a műveletet.
akkor jöjjön egy történet.
Pécsen a buszpályaudvar közelében történt, 2 17év körüli csajszi beszélgetett.
- Képzeld, tanulok vezetni.
- És?
- Tök durva, hogy gyalog átkelőnél meg kell várni, míg átmennek.
- Tényleg???
- Jah, és még rájuk sem szabad dudálni.
Ha nem hallom, nem hiszem hogy ilyen hülyék még léteznek, de ők már csak a miniszoknya miatt is meg fogják kapni a jogsit
Ilyenből már nekem is volt pár érdekes esetem. Amikor a jó állapotú 1310-es Dacia csikorgó fékekkel áll meg mögöttem, miközben a sofőr nem győzi taposni a féket, pedig nekem nem is kellett nagyot fékeznem.
Igen, erre példa az egyik ismerősöm. 20 éve vezet balesetmentesen. De szerintem ez nem rajta múlott, mivel egyenrangú útkereszteződésbe simán berongyolt 70-nel. Nem győztem hátul imádkozni, hogy ne jöjjön jobbról egy hasonszőrű autós.
Sokkal értelmesebb szabályokat kellene életbe léptetni, mint amiket itt kitaláltak...
Látszik sok a hozzáértó, jogszabályalkotó.
Gratulálok!